پیام وبگاه

اقتصاد شكوفا


اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار ، در شرایط تحریم ، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید میتواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد . مقام معظم رهبری

جستجو

خبر نامه

برای عضویت در خبرنامه اقتصاد شکوفا لطفاً ایمیل خود را وارد نمایید :

مسابقه وبلاگ نویسی

lمسابقه وبلاگ نویسی اقتصاد مقاومتی

اوقات شرعی


جدیدترین خبرهای اقتصادی

پیوندهای مهم

سیاستهای کلی نظام اداری (ابلاغ شده در فروردین 1389) یکی از پیش زمینه های تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی به شمار میرود .

پیشنهاد میشود نظام اداری و اجرایی در بخش عمومی حاوی آن ویژگی های ساختاری و رفتاری باشد که بتواند در مسیر تحقق هدفهای اقتصاد مقاومتی قرار گیرد. در غیر این صورت نظام اداری و اجرایی کشور خود عاملی در جهت کاهش درصد تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی خواهد بود. بر این اساس اصلاحات نظام اجرایی مد نظر برای کمک به اقتصاد مقاومتی حاوی چند بُعد مهم است :




سیاستهای کلی نظام اداری (ابلاغ شده در فروردین 1389) یکی از پیش زمینه های تحقق سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی به شمار میرود .

پیشنهاد میشود نظام اداری و اجرایی در بخش عمومی حاوی آن ویژگی های ساختاری و رفتاری باشد که بتواند در مسیر تحقق هدفهای اقتصاد مقاومتی قرار گیرد. در غیر این صورت نظام اداری و اجرایی کشور خود عاملی در جهت کاهش درصد تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی خواهد بود. بر این اساس اصلاحات نظام اجرایی مد نظر برای کمک به اقتصاد مقاومتی حاوی چند بُعد مهم است :



1 - علیرغم تأثیر فوق العاده کاهش بوروکراسی زائد در تسهیل محیط کسب و کار و کاهش دادن هزینه ، پیچیدگی و زمان بری نظام اداری ، نباید اصلاح نظام اداری و اجرایی را به صرف کاهش بوروکراسی یا کاهش تعداد دستگاههای اجرایی تقلیل داد. همچنین تجربه چندین ادغام غیر کارشناسی در سطح وزارتخانه ها نشان میدهد باید با دقت و عمق بیشتری به کاهش کمیت دستگاههای اجرایی نگریست. نکته مهم در کاهش بوروکراسی ، اتخاذ شیوه ای است که به دیگر اهداف بخش عمومی آسیب نرساند .

2 - مهمترین گام پس از کاهش بوروکراسی های زائد ، باز آرایی تدریجی ساختار دستگاه ها و نهادها با هدف انجام بهینه رسالتهای اصلی قانونی است. هم زمان با این پدیده ، فقدان دستگاه متولی خاص برای برخی وظایف بسیار مهم اما مغفول ، نیز باید مورد توجه قرار گیرد .

3 – هم زمان با اصلاح ساختار ، مهمترین ضعف محتوایی نظام اداری و اجرایی کشور ضعف شدید در حاکمیت واقعی قانون ، کارآمدسازی و اثر بخشی در جهت تحقق منویات خط مشی گذاران مجلس و دولت است. این مرحله یکی از پیچیده ترین سطوح اصلاح نظام اداری و اجرایی است زیرا با رفتارها و تصمیمات در تمام هرم اداری ( دولت و قوه قضایی و انتظامی ، بخش عمومی غیردولتی و شرکت های دولتی ) از کوچک ترین شهرستانها تا پایتخت سر و کار دارد. شاید مهمترین راهبردی که باید هم در قوانین مصوب مجلس و هم در ساز و کارهای نظارتی قوه مجریه و قضائیه اتخاذ شود ، راهبرد بالا بردن هزینه عدم حاکمیت قانون است .

4 - سایه انداختن انگیزه تأمین منافع فرد کارگزار یا منافع طیف سیاسی یا پایگاه اجتماعی وی از دیگر موانع کلیدی در مسیر مقاوم سازی اقتصادی است که از ثمره این ویژگی ، افزایش گونه های مختلفی از فساد مالی و اداری است ، مسئله ای که تا حدی هم به ساختار دسترسی بسته باز می گردد.

5 - به جهت انضباط بخشی و قانون مدار نمودن سیستم ، تنظیم نظام ارزیابی و نظارت مؤثر از مهمترین اولویتها است. در سطح خط مشی گذاری ، مجلس و دولت نیازمند دو نهاد برای سنجش خروجی ، نتایج و آثار خط مشی های مهم ( ازجمله اقتصاد مقاومتی ) و ارائه سنجش های منظم و شاخص مند به خط مشی گذاران برای تصحیح و ترمیم تدابیر هستند.

از سوی دیگر در سطح عملکرد ، شواهد حکایت از آن دارند که هم بخشی از مسئله ناکار آمدی و فساد مالی و اداری و هم بخشی از عدم حاکمیت قانون در دیوانسالاری کشور ، متأثر از اثر بخش نبودن نظام ارزیابی و نظارت است. با وجود تعبیه دستگاههای نظارتی در سطوح و لایه های مختلف ، فقدان نظام اطلاعات و مهمتر از آن ، عدم اعمال نتایج حاصل از ارزیابی و نظارت ( مواجهه صوری و توأم با ملاحظات ) موجب از دست رفتن نفوذ و اثر بخشی ارزیابی و نظارت شده است. حل این مشکل بیش از وضع مقررات و قوانین جدید ، مستلزم تغییر رویه عملی نهادهای متولی از جمله مجلس شورای اسلامی ( در نظارت های مرتبط با وظایف خود) است .

6 - ایجاد و تشکیل اندیشکده نظام اداری و مدیریت اسلامی در کنار و همگام با سایر اندیشکده های فعال در ارتباط با مقام معظم رهبری ، مرکب از صاحب نظران و نخبگان نظام اداری و مدیران مجرب و کارشناسان فرهیخته نظام اداری در حوزه نظر و عمل و توانمند در تدوین نقشه راه برای دستیابی به نظام اداری کارآمد ، چابک و بهره ور و البته جامعی باشد که همواره از اندیشه های ناب اسلامی و تجارب روز آمد بین المللی بهره جوید .

7 - شناسایی ، سازماندهی و بهره مندی از مدیران مجرب و کارآمد برخوردار از روحیه جهادی در حوزه های مختلف اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی از طریق به گزینی متمرکز بر محور شاخص های مطلوب و از پیش طراحی شده .

8 - تربیت مدیران جهادی در کوتاه مدت و میان مدت از طریق استعداد یابی نیروهای مؤمن و متخصص که صلاحیت ارتقا به سطوح مدیریتی را داشته و با بهره گیری از الگوی انتقال تجارب موفق در حوزه های مختلف و مستند سازی آن ، زمینه لازم را برای دستیابی به اهداف مد نظر فراهم نمایند .

9 – ظرفیت سازی فرهنگی ، سیاسی و اجتماعی برای تحقق و نهادینه سازی مطلوب فرهنگ اقتصاد مقاومتی.

--------------------------------

پی نوشت :

منبع : کتاب اکترونیکی مروری بر اقتصاد مقاومتی در نظام اداری / گرد آورنده : سازمان بسیج کارمندان استان کرمان / دیماه 1395





  • برچسب‌ها: اقتصاد مقاومتی – نظام اداری
    نوشته شده در 1395/12/14 ساعت 4:52 | دسته : راهکارها و پیشنهادات برای اقتصاد مقاومتی | [(0) نظر]


    X