پیام وبگاه

اقتصاد شكوفا


اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار ، در شرایط تحریم ، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید میتواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد . مقام معظم رهبری

جستجو

خبر نامه

برای عضویت در خبرنامه اقتصاد شکوفا لطفاً ایمیل خود را وارد نمایید :

مسابقه وبلاگ نویسی

lمسابقه وبلاگ نویسی اقتصاد مقاومتی

اوقات شرعی


جدیدترین خبرهای اقتصادی

پیوندهای مهم

نام‌گذاری سال‌ها سنت نیکویی است که هر ساله در آغاز سال جدید رهبر معظم انقلاب انجام می‌‌دهند و در این شعارها به نوعی مردم و مسئولان سیاسی را مخاطب تلاشی همه‌جانبه برای حل مشکلات کشور ‌می‌دانند.





نام‌گذاری سال‌ها سنت نیکویی است که هر ساله در آغاز سال جدید رهبر معظم انقلاب انجام می‌‌دهند و در این شعارها به نوعی مردم و مسئولان سیاسی را مخاطب تلاشی همه‌جانبه برای حل مشکلات کشور ‌می‌دانند.



دقت در نام‌گذاری‌ها نشان می‌دهد این نام‌گذاری به دو گونه بوده‌اند. گاه دستیابی به هدفی و حل مشکلی اقتصادی یا سیاسی مدنظر بوده است، مانند اصلاح الگوی مصرف، همت مضاعف و کار مضاعف، حماسه اقتصادی، جهاد اقتصادی یا همدلی و همزبانی دولت و ملت در سالی که هم مذاکرات هسته‌ای رو به اتمام بود و هم دو انتخابات مهم را پیش‌رو داشتیم. گاهی هم این نام‌گذاری‌ها راهبرد محور بوده‌اند، به این معنا که امام خامنه‌ای خواهان تغییر نگرش راهبردی نسبت به مسائل کشور بوده‌اند. گونه دوم در شعار سال ۹۵ کاملاً مشهود است. نام‌گذاری امسال با عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ عمل و اقدام» مهم‌ترین و جامع‌ترین شعاری است که در طول این سال‌ها بیان شده است، چرا که مقصود عملیاتی کردن شعار است، نه صرفاً نام‌گذاری و بیان. در بحث چیستی انتخاب این شعار جامع باید دلایل مهمی را برشمرد که تحریم‌های مجدد، بازگشت برخی از ذهنیت‌های نادرست مبنی بر توسعه برون‌زا و غفلت از قابلیت‌های داخلی، همچنین تجربه موفقیت‌های ناشی از مدیریت جهادی دفاع مقدس و... از جمله آنهاست.

معظم‌له با پیش‌بینی راهبردهای دشمن در برابر انقلاب اسلامی، در طی هفت سال شعارهای اقتصادی را به‌مثابه شعار سال در دستور کار قرار داده‌اند تا فضای عمومی کشور برای این شرایط ویژه فراهم شود. با تدابیر چند سال اخیر در عرصه گفتمان‌سازی، پیشرفت‌های خوبی حاصل شده و حالا نوبت اقدام و عمل است، به ویژه برای کسانی که مسئولیت اجرایی دارند. حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در تبیین شعار امسال، یعنی «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» با تأکید بر اینکه انتخاب شعار سال ۹۵، مبنای منطقی و استدلالی دقیق دارد، همه‌ مردم به‌ویژه جوانان را به تدبر و تعمق در این مبنای استدلالی فراخواندند و فرمودند: «شاید برخی ترجیح می‌دادند که شعار امسال، شعاری فرهنگی یا اخلاقی انتخاب شود، اما با توجه به مجموع مسائل کشور، تصمیم بر این گرفته شد که همچون چند سال اخیر، یک شعار اقتصادی انتخاب شود تا به صورت «گفتمان عمومی» رواج پیدا کند.» در ابتدای این بحث باید گفت اقتصاد مقاومتی یک بحث کاملاً راهبردی است و در همه کشورهایی که اهداف بلندمدت دارند و روحیه استقلال در بطن سیاست داخلی و خارجی آنها جاری است، این گونه راهبرد‌های کلان در اشکال مختلف مطرح شده است. در چنین موقعیتی، اقتصاد مقاومتی باید جزو هویت ملی ما شود، همه با هم باید به دنبال جنبش اقتصاد مقاومتی باشیم و از تجارب نیک گذشته مانند پیروزی انقلاب اسلامی ایران، هشت سال دفاع مقدس و اتفاقات مهمی که در طول سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با حضور و همراهی مردم صورت گرفته است، بهره بگیریم تا نظام اقتصادی کشور در برابر جهان پرتنش کنونی و تحولات شتابان اقتصادی تاب بیاورد و بتواند این تحولات را در خود هضم نموده و به راحتی از آنها عبور کند.

----------------------------------------

پی نوشت :

پایگاه بصیرت / علی قاسمی




  • برچسب‌ها: اقتصاد مقاومتی - اقدام و عمل - نام‌گذاری سال‌
    نوشته شده در 1395/11/20 ساعت 4:34 | دسته : اقدام و عمل | [(0) نظر]


    X