پیام وبگاه

اقتصاد شكوفا


اقتصاد مقاومتی یعنی آن اقتصادی که در شرایط فشار ، در شرایط تحریم ، در شرایط دشمنی ها و خصومت های شدید میتواند تعیین کننده رشد و شکوفایی کشور باشد . مقام معظم رهبری

جستجو

خبر نامه

برای عضویت در خبرنامه اقتصاد شکوفا لطفاً ایمیل خود را وارد نمایید :

مسابقه وبلاگ نویسی

lمسابقه وبلاگ نویسی اقتصاد مقاومتی

اوقات شرعی


جدیدترین خبرهای اقتصادی

پیوندهای مهم

نقش مردم تحقق اقتصاد مقاومتی صرفاً با مشارکت مردمی امکان پذیر است و لاغیر .برای بالابردن مشارکت مردمی باید از هر نوع فعالیت اقتصادی مردمی استقبال کرد. فضایی باید بر کشور و جامعه حاکم گردد که همه مردم خودشان را مولد در اقتصاد و شریک در پیشرفت و مقاومت کشور، حس کنند و برآن ببالند. در نظریه های اقتصادی نقش مردم به عنوان مصرف کنندگان کالاها بسیار حائز اهمیت است.




نقش مردم تحقق اقتصاد مقاومتی صرفاً با مشارکت مردمی امکان پذیر است و لاغیر .برای بالابردن مشارکت مردمی باید از هر نوع فعالیت اقتصادی مردمی استقبال کرد. فضایی باید بر کشور و جامعه حاکم گردد که همه مردم خودشان را مولد در اقتصاد و شریک در پیشرفت و مقاومت کشور، حس کنند و برآن ببالند. در نظریه های اقتصادی نقش مردم به عنوان مصرف کنندگان کالاها بسیار حائز اهمیت است.



از مهم ترین نقش های مردم درتحقق اقتصادی می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

مدیریت مصرف

امروزه تعادل درمصرف یک حرکت جهادی است و همه دستگاه های دولتی و غیر دولتی و همچنین آحاد مردم باید موضوع پرهیز ازاسراف و استفاده ازتولیدات داخلی را جدی بگیرند. جلوگیری از هر گونه اسراف و تبذیر، مهم ترین اصل در ارائه یک الگوی اسلامی مصرف است. از این رو خداوند درآیه 67 سوره فرقان، حرکت در مداری به دور از افراط و تفریط را رسیدن به پایداری دانسته است. پس فرد یا جامعه ای که در مسیر پایداری درمصرف حرکت کند به پایداری در اقتصاد می رسد و جامعه به همان مطلوب یعنی اقتصاد سالم، شکوفا و مقاومتی دست خواهد یافت.

قناعت(ساده زیستی و دوری ازتجملات)

امیرمومنان علی علیه السلام بهترین اقتصاد و زندگی سالم اقتصادی که آسایش انسان را تامین کند، اقتصاد مبتنی بر قناعت تعریف می کنند، پس قناعت و اقتصاد واقعی به معنای مصرف به مقدار کفایت است که مهم ترین عامل در ایجاد آسایش پایدار و راحتی دانسته شده است. مردم جامعه باید تفکر خود را نسبت به مصرف تغییر دهند و از مصرف گرایی و ریخت و پاش غیر ضروری در همه ی موارد خودداری کنند.

تولید ثروت حلال

تولید ثروت حلال باید درجامعه نهادینه شود و در کنار آن تولید ثروت های کاذب از طریق دلالی به امر مذموم در میان آحادجامعه مبدل شود .

ترجیح مصرف کالای داخلی برکالای خارجی

پر واضح است که مردم حق استفاده از کالای باکیفیت را دارند، ولی ترجیحاً باید کالای ساخت داخل را مصرف کنند و این امر نیازمند تحکیم نگاه علمی است، به نحوی که دست اندرکاران عرصه تولید، دولت و دانشگاه ها حلقه ارتباط صمیمی و تعامل پایداری را باید با یکدیگر داشته باشند. زیرا صیانت از اعتبار تولید داخلی در عرصه جهانی وظیفه ملی و اسلامی است، و منافع زود گذر نباید منفعت ملی را به خطر بیندازد.

 

پیشنهادها

تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان یکی از الزامات اقتصاد ایران با توجه به سبک زندگی و فرهنگ کنونی حاکم بر جامعه ایرانی به راحتی امکان پذیر نمی باشد. از آنجایی که اقتصاد ایران بعد از جنگ از علم اقتصاد حاکم بر محیط های علمی ودانشگاهی دنیا الگوپذیری نموده است و بدون توجه به الزامات فرهنگی و نظام ارزشی و بنیان های فکری حاکم بر نظام سرمایه داری ،راهنمایی های صندوق بین المللی پول و بانک جهانی را اجرا نمود که حاصل آن ایجاد سبک جدید از زندگی بود .این سبک جدید زندگی توانسته بر بنیان های فکری که آثار مخربی در حیطه اقتصادی واجتماعی داشته باشد. در حیطه اقتصاد می توان به سود محوری،فردگرایی،افول اخلاقیات،مصرف گرایی،غدم تحقق عدالت،رواج سفته بازی ودلالی،کسب و کارهای غیرمولد یا حرام اشاره نمود. این آفت های سبک زندگی مانعی در جهت تحقق اقتصاد مقاومتی به عنوان یک ضرورت هستند.

 

در این راستا برای حل معضلات راهکارهای زیر پیشنهاد میگردد:

1- یکی از آفت های سبک زندگی ایرانی اسلامی وعیوب فرهنگی جامعه ایرانی،تقلید از زندگی غربی است، رسانه ها بخصوص شبکه های ماهواره ای نقش بسیار عمده ای در این زمینه دارند.ضرورت دارد که رسانه های داخلی بخصوص رسانه ملی در این زمینه اقدامات موثرتری انجام دهند.

2- آشنا نمودن خانواده ها و افراد جامعه با بنیان های سست زندگی پر زرق وبرق غربی، از جمله فروپاشی بنیان خانواده و بحران های اقتصادی مداوم.

3- ارزشمند نمودن مصرف کالای داخلی و جلوگیری از تبلیغ کالاهای خارجی در رسانه های داخلی

4-  تلاش برای ترویج فرهنگ کار و تلاش ، کسب روزی حلال و نشان دادن مصادیق مال حرام در کسب وکار زندگی .

5- نظریه پردازی در حوزه اسلامی ایرانی پیشرفت و تلاش برای تدوین الگوی اقتصاد کلان اسلامی .

6- فرهنگ سازی در جهت اقتصاد مقاومتی.

7- آموزش خانواده وکارکنان دولت.

8- حق برخورداری برابر ازفرصت ها و امکانات در جامعه.

9- تناسب درامد وپاداش باسعی وتلاش .

-------------------------------------------

پی نوشت :

منابع و ماًخذ:

-بنت،اندی( 1386 ).فرهنگ وزندگی روزمره .ترجمه لیلاجوافشانی و حسن چاوشبان،چاپ اول،نشر اختران

-تاج آبادی،حسین( 1391 ).اقتصاد مقاومتی چیست؟ سایت عطش

- حسین زاده،محمد( 1392 ).الزامات سال تولید ملی.سایت الف

-خلیلی،حسام الدین( 1391 ).مقاومت اقتصادیدر پرتو اقتصاد مقاومتی> کاراگاه دوره دوم شماره ٢٠

-سرخه دهی،فاطمه( 1391 ).راهکارها وچالشهای تحقق سبک زندگی اسلامی ،به مثابه بستر تحقق اقتصاد مقاومتی.همایش ملی

نقش سبک زندگی در اقتصاد مقاومتی

-عزیزیان،رضا( 1391 ).تثبیت نرخ ارز از ملزومات اقتصاد مقاومتی. فرهیختگان

لواسانی ،سیده زینب( 1391 ).اقتصاد مقاومتی در امتداد جهاد اقتصادی.تهران :اقتصاد تبیان

-مجدی ،علی اکبر( 1389 ).شبک زندگی جوانان ساکن شهر مشهد ورابطه آن با سرمایه فرهنگی واقتصادی والدین. مجله علوم

اجتماعی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی.سال هفتم

-مختارپور،داوود و پورحاتمی،زهره( 1393 ).اقتصادمقاومتی،راهبردها وراهکارها.پایگاه اطلاع رسانی حوزه

-معصومی راد،رضا( 1392 ).سبک زندگی متناسب با الگوی ایرانی،دانشکده علوم انسانی دانگاه گیلان

-Palmutes,liis(2002).space lifestyle in Estonia in 1991.proethnologia.

-www.avini.com/ar cle/yaddasht/91/08

-www.hawzeah.net/fa/article/




  • برچسب‌ها: نقش مردم - تحقق اقتصاد مقاومتی - کالاي داخلی – اقتصاد مقاومتی
    نوشته شده در 1395/11/17 ساعت 2:6 | دسته : نقش مردم در اقتصاد مقاومتی | [(0) نظر]


    X